Farma en ethiek

02/04/2019 - 16:08

Recent sloeg de farmaceutische industrie ferme gensters, waarbij we hun verantwoordelijkheid tegenover de patiënt in vraag stelden. Is het ethisch verantwoord om als farmabedrijf aan verslavende pijnstillers te verdienen, die kwetsbare mensen de dood indrijven? Welke prijs mag men voor een uniek geneesmiddel, dat patiënten met een zeldzame ziekte helpt, aanrekenen?

Farma en ethiek

Ontegensprekelijk ontwikkelt de farmaceutische industrie veel goede medicijnen en geneest men ontelbare patiënten. Door de mentale of fysieke pijn te verzachten geeft men anderen terug een draaglijk leven.

Farma investeert miljarden in innovatieve geneesmiddelen en heeft daarom een belangrijke relevante maatschappelijke en humane missie. Toch ontbreekt het hier en daar aan transparantie, waardoor regelrecht wantrouwen ontstaat.

Een loopje met het ethische besef

Mensen die leven met pijn worden in de V.S. vaak de verslavende pijnstiller OxyContin van Purdue Pharma voorgeschreven. Zonder besef glijden ze in een verslavingsspiraal. Voor de befaamde acteur Philip Seymour Hoffman leidde het dagelijkse gebruik van OxyContin tot de fatale cocktail van opioïden.

OxyContin is goedkoper dan een gram heroïne en brengt Purdue Pharma tonnen dollars op. Hun winsten delen ze royaal met culturele instellingen zoals het Guggenheim Museum in New York of het Victoria en Albert Museum in Londen. Na reeds meer dan 350.000 Amerikaanse doden over de laatste 20 jaar werd er begin februari 2019 een protestmars tegen de aandeelhoudersfamilie Sackler (Purdue Pharma) gehouden.

Patiënten, verslaafden en nabestaanden nemen het niet meer, dat er op dergelijke wansmakelijke manier geld wordt verdiend. Agressieve marketingtechnieken zijn Purdue Pharma niet vreemd. Is de rol van wilde weldoener hier nog wel ethisch verantwoord? Past dit handelen met het ethisch geweten van een farmaceutisch bedrijf? Dient niet iedere onderneming over een geweten te beschikken?

Monopolies bepalen de prijs

Patiënten met een zeldzame ziekte behoren tot een kleine patiëntengroep. Als een farmaceutisch bedrijf tijd en geld in een levensreddend geneesmiddel investeert, dan blijft de vraag wat men mag aanrekenen.

10 Belgen en 60 Nederlanders lijden aan de hersenziekte CTX. Het is een zeldzame ziekte die dementie en verlamming veroorzaakt met de dood tot gevolg. Het Italiaanse farmabedrijf Leadiant produceert een geneesmiddel (CDCA), dat de ziekte kan stilleggen. Door hun monopolie op de grondstof van dit geneesmiddel maakten zij het geneesmiddel de voorbije 10 jaar ruim 500 keer duurder.

De Vlaamse ondernemer Marc Coucke reageert verbijsterd, net als de Nederlandse Stichting ‘Farma ter Verantwoording’, en neemt als bestuurder bij Fagron initiatief in deze zaak. Fagron zal de grondstof aankopen en trachten een generiek betaalbaar geneesmiddel voor deze kleine patiëntengroep te ontwikkelen.

Ethisch burgerplatform

Transparantie en ethische besef zijn waarden die eveneens in andere sectoren zoals retail, mode, voeding, chemie, … steeds belangrijker zijn geworden. De farma-industrie kan deze cruciale waarden uiteraard niet naast zich neerleggen. Patiënten kunnen dit met de steun van rechtgeaarde en kapitaalkrachtige ondernemers als ethisch burgerplatform afdwingen.

Bovenstaande feiten tonen aan dat er nog maatschappelijke en ethische dilemma’s in farma bestaan. Hoe denk jij hierover? Biedt jouw ondernemingsstrategie voldoende transparantie? Bestaat er in jouw sector of bedrijf een ethische code, waarbij de klant centraal staat? Misschien heb je wel een draagvlak dat als een niet te verwaarlozen resultaatgerichte hefboom kan werken.

Als je de verschuivingen voor jouw bedrijf wil bespreken, neem dan even contact voor een vrijblijvend gesprek.

Wil jij relevant voor je klanten blijven?

Contacteer ons