Wat hebben marktonderzoek en trendwatching jouw bedrijf te bieden?

18/10/2018 - 10:26

Beide domeinen delen meer met elkaar dan je denkt. Waarom zou ieder bedrijf of organisatie bij hun strategiebepaling of bij de ontwikkeling van hun nieuwe producten en diensten een gericht markt- en trendonderzoek moeten uitvoeren?

Wat hebben marktonderzoek en trendwatching jouw bedrijf te bieden?

De sleutel om als bedrijf succes te blijven oogsten, ligt voor een flink deel bij het begrijpen van wat klanten willen en door dit winstgevend aan hen te bezorgen. Is het voor jou als KMO-bedrijfsleider of sales & marketeer even gemakkelijk en duidelijk als voor Proximus, Colruyt, Danone, Umicore en Philips, die over een (klein) leger aan eigen innovatiemanagers en productmanagers beschikken ?

Veel ondernemers maken al vroeg een fout door te denken dat ze weten wat hun klanten willen zonder het ze ooit te vragen of het aanbod uit te testen. Vermoedens of ontbrekende inzichten zullen later kostelijke fouten met zich meebrengen.

Als je wil weten wat jouw klanten of aankopers precies willen, dan is markt- en trendonderzoek zeker geen tijdsverlies of overbodige kost. Voor de cijferaars: het potentieel verlies is groter dan de potentiële kost.

Behoeften en wensen van de 'nieuwe consument'

Marktonderzoek helpt bedrijven bij het ontdekken van wat consumenten denken, zeggen, horen en voelen over een hele reeks aspecten. Bijvoorbeeld over je prijszetting, de gebruikte verpakking, je salesaanpak, de effectiviteit van jouw advertentiecampagnes, de frustraties en hindernissen bij gebruik van je diensten, of over onvervulde behoeften. Een analyse van de behoeften moet dus bij elke productontwikkeling het uitgangspunt zijn.

Onthoud dat de nieuwe consument niet enkel behoort tot Generatie Z of Millennials zijn. Marketeers laten vaak andere 'tribes', 'segmenten' of generaties met een grotere cashpositie ongemoeid.

Verminderen van het falingsrisico van je product/dienst en je bedrijf

Falen is leren, maar het is uiteraard beter om gevalideerd en tijdig bij te sturen. Er is geen garantie dat een nieuw zakelijk idee een commercieel succes zal zijn. Daarom is het van onschatbare waarde dat startende en groeiende bedrijven weloverwogen beslissingen nemen met behulp van nauwkeurige en actuele marktinformatie.

Dit marktbegrip is van cruciaal belang voor het ontwikkelen, produceren en leveren van producten en diensten, die consumenten in voldoende aantallen willen en waarvoor zij vooral bereid zijn te betalen.

Detecteren van toekomstige trends

Niet alleen biedt marktonderzoek kennis over de huidige marktsituatie. Het hier en nu. Het is zeker heel zinvol om op toekomstige klantbehoeften te anticiperen of die minstens te evalueren.

Bedrijven die anticiperen en hiervoor de nodige aanpassingen in hun product- en dienstenportfolio maken, kunnen voorsprong nemen tegenover hun concurrenten. Of zelfs nog beter inspelen op de gewenste customer service & experience om zo relevant en aantrekkelijk te blijven. Jouw onzekere bedrijfstoekomst, die wellicht heel wat vragen oproept, vereist een toekomstgerichte mindset en bedrijfscultuur. Die bouw je niet op met één fijne teambuilding of één mind-blowing brainstormsessie.

Door trends met een frisse blik te spotten en te vertalen naar de eigen bedrijfsomgeving, verkrijg je meer greep op de huidige en complexer wordende B2C, B2B of B2G omgeving. In onze whitepaper 'Spot trends, focus en ontdek nieuwe business opportuniteiten' geven we een beeld van deze benadering. Opgepast! Trendwatching is geen exacte wetenschap en is geen bedwelmd orakel van Delphi.

De beste profeet over de toekomst, is het verleden

Het was wellicht geen Ottomaanse muzelman die zei, dat de beste profeet over de toekomst, het verleden is. Door terug te kijken, kan je inderdaad veel leren over een mogelijke toekomst. Toch is dit in de huidige geconnecteerde en fluïde wereld ontoereikend. De veranderingssnelheid van onze omgeving gaat sneller dan ons mentaal aanpassingsvermogen.

Het hier en nu begrijpen, hoe klein ook je onderzoeksbudget is, is dan ook een enorm essentieel element voor een duidelijk begrip van jouw mogelijke bedrijfstoekomst.

Wil jij meer weten over markt- en trendonderzoek voor jouw bedrijf?

Contacteer ons