Word jij trendsetter in slimme woningen?

11/11/2018 - 21:51

Wie droomt er niet van een energie-efficiënte en veilige woning, die je huishoudelijke leven comfortabel inricht? Zal de jonge markt van ‘small domestic appliances’ de droom van je slimme woning tot vervulling brengen?

Word jij trendsetter in slimme woningen?

Eerder dit jaar had ik het over de turbulente titanenstrijd in retail. De macht ligt immers bij de ervaringsgulzige en geconnecteerde consument.

Dit ontgaat wereldspelers of ondernemers met visie niet. Via slimme technologie betreden zij onze private leefwereld. Daarom was bijvoorbeeld het slimme deurslot van Nuki een next level innovatie. Nuki Smart Lock 2.0 deed reeds zijn intrede en vervangt nu je deursleutel door jouw smartphone.

Innovatie in kleine huishoudelijke toestellen

Begin september was er de gigantische Internationale Funkaustellung (IFA) Messe in Berlijn. Een hoogmis over pure consumentenelektronica. Terwijl ons brein de dagelijkse problemen van gisteren nog verwerkt, toonden merkproducenten aan de wereld hoe verschroeiend hard het gaat rond nieuwe besparende Miele vaatwassers met automatische doseersystemen, met app-bedienbare dubbeldeksovens van Samsung, met het connected Philips Hue lichtassortiment, met Samsung QLED-tv’s die nog scherper en gedetailleerder beeld voorzien, met draadloze premium steelstofzuigers van Kärcher, en met Whirlpool wasmachines met stoomfunctie.

Stel je voor dat je deze slimme geconnecteerde toestellen vanuit je elektrische auto of je nieuwe flexkantoor kan bedienen. Schitterend toch!

Coolblue schuimde op IFA de hallen af en noteerde alvast wat kan doorbreken en welke ‘De Vetste Producten die je waarschijnlijk nooit gaat kopen’ zijn. Uiteraard zullen niet alle nieuwe slimme producten en diensten de markt veroveren, want hun meerwaarde is soms klein of zelfs onbestaand.

Iets recenter toonde CES Unveiled Parijs en Amsterdam wat er aan indrukwekkende hightech in januari 2019 op de Consumer Electronic Show in Las Vegas zal getoond worden. Deze trein aan hopelijk baanbrekende en schaalbare innovaties, die investeerders kunnen overtuigen, raast over onze continenten en komt dus zeker onze private woonplaats binnen.

Slim + geconnecteerd = gemak

Ondanks de veiligheidsproblematiek rond slimme huistechnologie zal de consument, althans naar mijn gevoel, dit concept vrij snel weten te smaken. Door connectiviteit en slimme apparaten te combineren, zal het comfort, de beveiliging en de energie-efficiëntie van onze woning aanzienlijk verbeteren.

Zodra meerdere objecten en apparaten, zoals een thermostaat, de verlichting, het alarmsysteem of een koelkast, op een smartphone zijn aangesloten, kunnen deze slimme apparaten met elkaar communiceren via een draadloze internetverbinding.

In jouw smart home kunnen verschillende kleine applicaties worden aangesloten, waardoor de transformatie naar een slimme woning geleidelijk kan gebeuren. Het leuke is dat je met behulp van je smartphone alle apparaten op afstand gemakkelijk beheert en zij op hun beurt praktische informatie terugsturen.

Virtuele assistenten en Internet of Things (IoT)

Hier stopt het niet, want Samsung bijvoorbeeld wil verschillende ecosystemen en IoT-apparatuur beter kunnen laten samenwerken. Hun virtuele assistent Bixby, die op stemcommando’s reageert, kan wereldwijd op andere Samsung apparatuur geplaatst worden. Als dit op een intelligente manier gebeurt, dan wordt de was doen en het voorbereiden van een maaltijd een stuk eenvoudiger.

In Samsung SmartThings komen alle IoT-apps samen. Als smarthomehub bedient SmartThings alle huishoudelijke toepassingen. Samsung's geloof in nieuwe technologieën zoals IoT, AI en AR hebben zij in 2017 met een investering van $ 14 miljard hard gemaakt.

Home buying experience via partnerships creëren

Draadloze sprekers en stemassistenten effenen wereldwijd de weg voor het slimme huis. Zo werkt Amazon samen met de Amerikaanse nationale huizenbouwer Lennar. De smarthome producten die zich in een Lennar modelwoning bevinden, worden aangestuurd door Amazon Alexa. De geselecteerde woningen fungeren als Amazon Experience Centers om de consumenteninteractie met slimme huistechnologie aan te sturen.

Na aankoop van een Lennar woning worden alle apparatuur en diensten gratis verbonden en afgestemd op jouw persoonlijke levensstijl. Experten leren je te werken met de Alexa voice control, zodat je optimaal kan genieten van een handenvrij wooncomfort.

Dit partnership levert niet alleen een formidabele aankoopervaring tijdens je huizenjacht op, maar verstevigt ook de positionering van beide marktspelers in de slimme huistechnologie.

Op welke klantbehoeften speelt men vandaag in?

GfK merkte reeds in 2017 de positieve groei van 6 tot 8% in de globale markt buiten de VS op. Europa hinkt in de kleine huishoudelijke toestellen niet achter. Welke behoeften bestaan er bij de 'nieuwe consument'?

  • de behoefte aan comfort en tijdsbesparing: in onze gezinnen werken doorgaans beide partners en de agenda staat propvol. Hoe efficiënter de woning is ingericht en kan aangestuurd worden, hoe meer levenscomfort en tijd er voor de leuke ervaringen of belangrijke momenten vrijkomt.
  • de groeiende vraag naar meer geconnecteerde apparaten waarbij de smartphone een belangrijke rol inneemt. We leven in een apps-tijdperk, maar een centrale hub vereenvoudigt het IoT-ecosysteem.
  • de behoefte aan een gezond leven: de stedelijke luchtkwaliteit is de voorbije decennia niet beter geworden. Vandaar dat de groeiende interesse in onder meer hete lucht friteuses en luchtreinigers voor de kinderkamer best te begrijpen is.

De verandering van het consumentengedrag verklaart de noodzakelijke verschuiving naar slimme woningen. Zij vormen een belangrijke katalysator voor veranderingen in de sector voor woningverbetering.

Laat ons ook niet vergeten dat de toenemende verstedelijking en kleinere gezinsvormen tot kleinere leefoppervlaktes zullen leiden. Vandaar dat efficiënte en betaalbare woonconcepten met compacte en slimme oplossingen zullen moeten uitgerust zijn voor de aanstormende Generatie Z. En waarom ook niet voor de meer kapitaalkrachtige of zorgbehoevende baby boomers?

Producenten, distributeurs, projectontwikkelaars, ... die slimme huistechnologie nu onderschrijven in hun waardepropositie, zullen binnen niet al te lange tijd de vruchten plukken.

Ken jij de trends en ontwikkelingen die jouw bedrijfssector bepalen? Zie jij de opportuniteiten voor je onderneming? Hoe integreer je de veranderingen in jouw strategie?

IFA2018
Bixby
Smart Home Products

Ik wil een verkennend gesprek

Contacteer ons